Статистика показує, що обсяги поганого бот-трафіку швидко зростають, і зараз це найпоширеніша форма штучного трафіку. Чи потрібно власникам сайтів більш старанно боротися з цією тенденцією, враховуючи розвиток штучного інтелекту та автоматизованих сервісів, завдяки яким у мережі з’являється все більше роботів?
Щоб повністю зрозуміти, що таке бот-трафік, розглянемо різні типи автоматизованих роботів в мережі та їх дії.
Бот-трафік на вашому сайті
Ключ до управління бот-трафіком – розуміння того, що кількість відвідувачів вашого сайту може бути різною, і того, що роботи, які сканують ваші сторінки – це нормально. Найбільш поширені форми бот-трафіку – це сканери пошукових систем та SEO-інструментів, боти для захисту авторських прав та інший нешкідливий автоматизований трафік.
Однак зростає і кількість шкідливих ботів, які можуть зашкодити сайту чи бізнесу. До них належать спам-боти, DDoS-боти, парсери та інші боти, які намагаються використати ваш сайт для незаконної вигоди своїх розробників.
Хоча людина в цьому процесі не бере участі, але поява ботів на ваших сторінках, як і раніше, вважається відвідуваннями. Це означає, що якщо ви не обмежуєте спам-трафік, такі відвідування можуть спотворити ваші аналітичні показники: перегляди сторінок, показник відмов, тривалість сеансу, місцезнаходження відвідувачів, а також наступні конверсії.
Такі невідповідності у показниках можуть заплутати власників сайтів, а продуктивність сайту, на якому дуже активні роботи, може бути складно виміряти.
Крім того, боти, які змішуються з реальними відвідувачами, можуть негативно вплинути на веб-розробку – наприклад, результати A/B-тестування або заходи щодо оптимізації конверсії.
Тепер, коли ви зрозуміли потенційну небезпеку того, що на ваших сторінках будуть копошитися роботи, давайте розглянемо найефективніші способи обмеження бот-трафіку на сайті та найкращі підходи до блокування поганих ботів у мережі.
Шукайте вразливості
Щоб краще проаналізувати якість трафіку та звести до нуля кількість будь-яких ботів, здатних нашкодити вашим сторінкам, регулярно скануйте вразливості та виявляйте можливі недоліки у вашій безпеці.
Сканування вразливостей допоможе виявити та класифікувати слабкі місця у вашому обладнанні, мережах та комунікаціях, щоб розрахувати ефективність контрзаходів. Сканування може виконувати внутрішній ІТ-відділ або зовнішня організація. Наприклад, можна використовувати інструмент сканування вразливостей Liquid Web.
Якщо ви замовляєте послуги управління мережею у стороннього провайдера, то очікуєте, що він стежитиме за оновленнями та контролюватиме вашу систему. Навіть якщо внутрішній ІТ-відділ здатний провести сканування вразливостей, у стороннього провайдера послуг більше часу та ресурсів для такого інтенсивного процесу – сканування вразливостей потребує великої пропускної спроможності та може виявитися досить інтенсивним. При виявленні вразливостей персонал зобов’язаний з’ясувати, як їх усунути та убезпечити мережу.
Заберіть ботів із даних для аналітики
Багато власників сайтів використовують аналітичні дані з платформ на кшталт Google Analytics, щоб краще управляти потоками трафіку на своїх сайтах та розібратися, як оптимізувати свої сторінки.
Простим аналітичним інструментам може виявитися важко знайти бот-трафік при аналізі даних, тому що роботи отримують доступ до ваших сторінок і досліджують їх майже як люди. На щастя, Google постарався виправити це у своєму останньому оновленні Google Analytics 4, який автоматично визначає трафік ботів та відфільтровує їх із доступних аналітичних даних.
Автоматичний виняток недоступний у Universal Analytics (альтернативі Google Analytics), але відвідування відомих ботів можна відфільтрувати вручну, щоб штучний трафік не впливав на ваші рішення на сайті.
Роботизований трафік не завжди приходить на сайт із наміром нашкодити, але часто може спотворити ваше розуміння кількості відвідувачів на сторінках. В результаті неефективні сторінки, які приваблюють більше відвідувачів-ботів, можуть залишитися назавжди такими.
Щоб увімкнути цю функцію, увійдіть у налаштування Admin View і поставте галочку на пункті Exclude all hits from known bots and spiders. Можна легко поставити галочку один раз і забути про цю функцію, яка гарантує, що ваші відвідувачі фільтруються на людей та ботів. Сама функція працює шляхом автоматичного виключення трафіку, зазначеного у Міжнародному списку роботів від Бюро інтерактивної реклами (IAB). Деякі боти, які ще не потрапили до цього списку, можуть просочитися через фільтр, але це все одно дієве та просте рішення для контролю якості показників вашого сайту.
Ще один чудовий аналітичний інструмент – Finteza. Він може визначати трафік ботів та класифікувати їх за типом роботів (DDoS, спамер, аналізатор або чистий трафік). Визначення та класифікація цих ботів може принести розуміння того, звідки і для чого шкідливі користувачі приходять на ваш сайт.